måndag 20 juli 2009

DM Västra 2009

18-24 Juli


Så var man tillbaka i Västergötland igen. Hela vägen upp på fredagen var det "hönsbindarväder". Hade man inte behövt vagnen kunde man flugit upp.
Tyvärr höll inte vädret sig och båda första tävlingsdagarna regnade bort.
På Måndagen blåste regnet bort......så även de flesta av oss som kämpade med att ta sig runt en AAT bana. 10 av 15 startande i klubbklass hamnade på åkern. Och endast 1 i långvingat tog sig runt.
Jag har alltid undrat hur det skulle kännas att landa i hög säd. Nu vet jag!!
Landade i rak motvind 35km/h så i sättningen höll jag nog endast ca 35-40. Men som alla sagt.. ena vingen fastnar och det blev en präktig groundloop. Spaken fram och fullt medskev så FT höll ihop men det blev en ny design. Krävdes en hel del gnugg för att få henne vit igen.
Blir nog lite vaxande imorgon också.....
Tisdagen bjöd på ökad vind och tävlingsdag avlystes. Men jag ville gärna kolla så att allt fungerade med maskinen efter utelandningen och behöver all träningsmöjlighet så jag beställde en bogsering. Termiken var starkare idag men vinden låg på 48-54 km/h så det var nog rätt beslut att inte lägga bana. Fick 2 timmars kul flygning och hade hela sektor Hasslösa för mig själv tillsammans med Malin som också tog en timme för att testa sin logger som felat igår.
På onsdag fick vi tävlingsväder. Det skulle packa ihop tidigt så vi fick åter en liten AAT bana.
Tyvärr kom jag iväg lite sent och med lite för lite höjd. Dessutom så står jag inte på tillräckligt och även om jag kommer fram till blåsorna på något högre höjd än de andra så ansluter jag i slutfasen och bästa stiget är borta. Det är bara att konstatera. Jag behöver träna mer, mer, mer och se till att våga flyga fortare mellan blåsorna!! Deklarerade landning på både Skövde och Götene när jag var nera på ca. 300m men fick tag i "sista chansen" blåsor vid båda flygplatserna och lyckades ta mig vidare. 25km till sista sektorn var jag tvungen att välja på att vika av mot Hovby och lyckas landa hemma eller landa ute i sista sektorn. Men det blev en nyttig flygning med mycket träning på lågan. Nu ska jag demontera och köra hem för att packa till semester i Linköping. Som vanligt har det varit kul att flyga här uppe med fin terräng och mycket trevligt folk.

1 kommentar:

Jane.D sa...

Skönt att både du och FT är OK efter er lilla besök på/i sädesfältet!
Hoppas det blir bättre flygväder idag!
Puss....

Statistik

RST
2014: 1644; Allm. 308 av 336 / Klass 2. 107 av 128
2013: 17123; Allm. 174 av 309 / Klass 2. 28 av 101
2012: 2692; Allm. 219 av 261 / Klass 2. 61 av 89
2011: 1672; Allm. 246 av 262 / Klass 2. 64 av 74
2010: 8017; Allm. 189 av 239 / Klass 2. 35 av 71
2009: 14071; Allm. 186 av 310 / Klass 2. 36 av 107
2008: 16042; Allm. 180 av 287 / Klass 2. 40 av 107
2007: 12492 ; Allm. 191 av 291 / Klass 2. 47 av 116

OLC
2014: 93; Europe av 11094 11578 / Sverige 84 av 85
2013: 430; Europa 7343 av 10870 / Sverige 39 av 50
2012: 157; Europa 9626 av 10895 / Sverige 51 av 58
2011: 103; Europa 9744 av 10376 / Sverige 77 av 80
2010: 262; Europa 7960 av 10503 / Sverige 81 av 99
2009: 501; Europa 6340 av 10409 / Sverige 32 av 46
2008: 645; Europa 5327 av 9520 / Sverige 20 av 42
2007: 75 ; Europa 8135 av 8437 / Sverige 26 av 27